عنوان: تأثیر ارزش ماسه ای بر شدت وقوع ترک های نشست خمیری بتن تازه
نویسنده (گان): محمدرضا داودی و همکاران
مجله/کنفرانس: ششمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
تاریخ انتشار: اردیبهشت 1390
صفحات: 6 صفحه
فرمت فایل: PDF (زیپ شده)
حجم فایل: 777 کیلوبایت

تأثیر ارزش ماسه ای بر شدت وقوع ترک های نشست خمیری بتن تازه

ترک خوردگی در بتن از جمله معایب شایع بتن های مورد استفاده در کارهای مختلف می باشد. وقوع ترک ها در تمام طول عمر بتن می تواند موجب بروز مشکلاتی در آن گردد که از جمله آنها می توان به ایجاد مشکلات ظاهری در سطح بتن، افزایش نفوذپذیری و در نتیجه آن کاهش دوام بتن اشاره نمود.

یکی از عمده ترین انواع ترک های بتن، ترک های ایجاد شده در بتن تازه است. این ترک ها عمدتاً به دو صورت ترک های جمع شدگی خمیری و ترک های نشست خمیری واقع می گردند. آنچه که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است، تأثیر ارزش ماسه ای بر شدت ترک های نشست خمیری می باشد. بدین منظور ماسه هایی با چهار ارزش ماسه ای متفاوت تهیه شده و نمونه های بتنی ساخته شده با هر یک از این ماسه ها تحت شرایط یکسان محیطی در قالب های طراحی شده به این منظور ریخته شده اند.

با انجام مشاهدات مستمر طی 24 ساعت پس از بتن ریزی، شدت این ترک ها در هر 4 نمونه مقایسه گردیده و این نتیجه حاصل گشت که ترک های نشست خمیری با کاهش ارزش ماسه ای تا نمونه سوم (نمونه اول 81، نمونه دوم 72 و نمونه سوم 62) به تدریج با شدت کمتری به وقوع می پیوندد، اما در نمونه چهارم با ارزش ماسه ای 56 که کمترین ارزش ماسه ای را دارد، ترک هایی شدیدتر از نمونه سوم رخ داه است.

بر اساس نتایج به دست آمده می توان اینگونه بیان نمود که با اضافه نمودن ریزدانه (لای و رس) به مخلوط بتن تا زمانی که این ریزدانه ها در خلل و فرج مخلوط قرار بگیرند و آن را پر کنند باعث کاهش ترک در بتن می شود، لکن زمانیکه مقدار ریزدانه از این مقدار مشخص فراتر رود نتیجه عکس حاصل خواهد شد.

 

  دانلود رایگان