عنوان: بتن های خاص برای شرایط ویژه
نویسنده (گان): دکتر علی اکبر رمضانیانپور
ناشر: دانشگاه صنعتی امیرکبیر
صفحات: 9 صفحه
فرمت فایل: PDF (زیپ شده)
حجم فایل: 668 کیلوبایت

بتن های خاص برای شرایط ویژه

اینک نزدیک به دو قرن از تولید سیمان بصورت فعلی و متعاقب آن ساخت بتن می گذرد. تحولات شگرفی در این مدت در تولید این ماده ارزشمند و پرمصرف ساختمانی به وقوع پیوسته است. پس از غلبه بر ضعف های بتن از نقطه نظر مقاومت به ویژه مقاومت کششی در ساخت بتن های با مقاومت بسیار زیاد، اینک توجه خاص به ساخت بتن های بادوام و بتن های با عملکرد بالا در طی سال های بهره برداری و افزایش عمر مفید سازه های بتنی به ویژه در مناطق خاص، معطوف گشته است.

ساخت بتن هایی با افزودنی های مختلف به عنوان ماده چهارم بتن، استفاده از سیمان های جدید و مواد پوزولانی در سیمان های مخلوط و نیز کاربرد مواد زائد صنعتی به عنوان بخشی از سیمان و یا سنگدانه از تحولاتی است که در دهه های اخیر در صنعت بتن جایگاه ویژه ای یافته است. در سازه های بتن مسلح نیز با پدیده مهم خوردگی فولاد با ارائه راه حل هایی چون فولادهای ویژه، آرماتورهای پلاستیکی، حفاظت کاتدیک، بازدارنده های خوردگی و پوشش های اپوکسی تا حدی مقابله شده است.

در مقاله حاضر به پاره ای از بتن های خاص که عملکرد مناسب و قابل قبولی در شرایط ویژه و کاربردهای اختصاصی داشته اند، اشاره گردیده است. در این مقاله کاربرد مواد افزودنی به ویژه فوق روان کننده ها و نیز مواد پوزولانی جایگزین سیمان به ویژه دوده سیلیس در تولید بتن با مقاومت بالا و با عملکرد خوب مختصراً توضیح داده شده است. کاربرد الیاف و ساخت بتن های با نرمی بالا در تحمل بارهای دینامیکی و ضربه و نیز استفاده از آرماتورهای مختلف جهت مقابله با پدیده خوردگی و شیوه های مختلف پیشگیری از خوردگی در سازه های بتن مسلح به ویژه برای محیط های خاص از مواردی است که در سال های آخر این قرن بسیار مورد توجه بوده و در اینجا مختصراً به آنها نیز اشاره شده است. 

 

  دانلود رایگان