عنوان: چگونگی تزریق درزهای انقباضی در سدهای بتنی
نویسنده (گان): علی اصغر نظری و غلامرضا عزیزیان
مجله/کنفرانس: هفتمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشکده مهندسی نیکبخت، زاهدان
تاریخ انتشار: اردیبهشت 1392
صفحات: 8 صفحه
فرمت فایل: PDF (زیپ شده)
حجم فایل: 463 کیلوبایت

چگونگی تزریق درزهای انقباضی در سدهای بتنی

بدنه سدهای بتنی قوسی از بلوک های متعددی که توسط درزهای انقباضی از هم جدا شده اند، تشکیل می شوند. درزهای انقباضی سدهای بتنی بین بلوک های بتنی تحت دو عامل افت بتن و سرمایش باز می شوند. ابتدا هر یک از این بلوک ها بصورت طره ای مستقل عمل می کنند که برای دستیابی به رفتار قوسی بدنه سد بتنی لازم است جابجایی برش بین آنها مهار شود. بدین منطور درز های انقباضی سد را با تزریق دوغاب سیمان پر می کنند تا نیروهای جانبی وارده به بدنه سد بتنی بصورت تنش های فشاری به تکیه گاه های جانبی سد منتقل شود.

برای تزریق دوغاب سیمان در درزهای انقباضی سد بتنی لازم است بتن سد تا دمای مناسب سرد شده و درز برای عبور دوغاب سیمان به اندازه کافی باز شده باشد. عمل سرد کردن بتن سد طی دو مرحله طبیعی و مصنوعی صورت می پذیرد که این امر برای ضخامت های مختلف بدنه سد بتنی دارای پریود زمانی متفاوتی می باشد.

در این مقاله سعی شده است با توجه به نتایج مطالعات حرارتی بتن بدنه سد، مناسب ترین زمان برای تزریق دوغاب سیمان در درزهای انقباضی سد بتنی مورد بررسی قرار گیرد که در آن دمای بتن به حداقل و عرض درزهای انقباضی سد به حداکثر مقدار خود می رسد.

 

  دانلود رایگان